90 kW Deutz Stage V Betonmixer | DSE E400
Het begrip ‘aggregaat’ is afgeleid van een woord voor verzameling of samenstel en kan daarom heel breed worden opgevat. In ons geval gaat het vaak om een samenstel van een dieselmotor met generator, maar zeker niet altijd. Naast elektra-aggregaten bouwen wij ook al jaren hydrauliek-aggregaten voor betonmixers.
Betonmixers worden vaak als vaste installatie op een truck geïnstalleerd. Omdat de installatie vast staat kan deze voor de benodigde energie gebruik maken van de krachtbron van de truck, via de Power Take-Off (PTO). Sommige bedrijven houden de truck liever voor meerdere toepassingen inzetbaar. In deze gevallen kiezen ze voor een combinatie van een losse trekker met trailer-mixer. Omdat in deze toepassingen een PTO niet altijd beschikbaar is, wordt de trekker uitgevoerd met een eigen krachtbron: het aggregaat. Bij deze installaties drijft een dieselmotor via een hydrauliekpomp de trommel aan.
De betonmixers brengen de beton vanaf een betonmortelcentrale naar de bouwlocatie. Vanaf het moment van laden draait de trommel rond om het beton goed te mengen en van een constante structuur te houden. Hierbij wordt de beton continu via schoepen naar de bovenkant van de trommel gebracht, waar het weer naar beneden valt. Gedurende het laden draait de motor op een verhoogt toerental om de beton goed in te kunnen nemen. Gedurende het lossen ook, om via de interne spiraal de beton uit de trommel te forceren. Vooral het laden en lossen vergt een hoog vermogen.
Waar de betonindustrie over het algemeen niet echt bekend staat als milieuvriendelijk, zijn de fabrikanten van betonmixers druk bezig om hun aandeel in de impact te beperken. Zo ook door de stap van de op dit moment veelvoorkomende Stage 3A- naar Stage V-motoren, waar voor deze vermogensklasse o.a. meer focus ligt op het beperken van stikstofoxiden. Voor deze toepassing hebben we gebruik gemaakt van de Deutz TCD 3.6 L4 variabel toerental-motor. Het uitlaatgasbehandelingssysteem maakt gebruik van Diesel Oxidation Catalyst (DOC, afbreken van koolwaterstoffen en koolstofmonoxide), Diesel Particulate Filter (DPF, opvangen en verbranden van roetdeeltjes), Selective Catalytic Reduction (SCR, verlagen van NOx uitstoot door AdBlue-inspuiting) en Exhaust Gas Recirculation (EGR, verlagen van NOx uitstoot). Het geheel is compact ingebouwd in een semi-geluid gedempte omkasting.
Het systeem wordt bediend via een DSE E400 controller. Via deze controller wordt de motor aangestuurd op verschillende toerentallen, is de status van de motor te monitoren en zijn eventuele storingen te diagnosticeren. De besturingskast van het aggregaat is door zijn locatie goed bereikbaar voor de chauffeur, welke deze eigenlijk slechts tweemaal per dag hoeft te bedienen: het starten en stoppen. Het wisselen van toerentallen kan via een schakelaar die wordt uitgevoerd naar de achterkant van de betonmixer.